عضو اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی در برنامه “عصرانه مطبوعات” گفت: هنوز فضای درستی برای معرفی فعالیتهای دانشبنیان و پلتفرمها در رسانه ایجاد نشده است.
به گزارش آرشانیوز و به نقل از تسنیم، ویژه برنامه «عصرانه مطبوعات» با همکاری رادیو گفتوگو و فرهنگسرای رسانه از این شبکه رادیویی پخش میشود. جدیدترین قسمت از این برنامه رادیویی با موضوع «نقش مطبوعات و رسانهها در تحقق شعار سال و نحوه مطالبهگری صحیح» از رادیو گفتوگو پخش شد.
در این برنامه مصطفی آجرلو پژوهشگر رسانه، مرادعلی امینوند کارشناس رسانه و رضا الفتنسب عضو هئیت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی صحبت کردند.
آجرلو با اشاره به اهمیت رسانهها در شرایط فعلی گفت: متاسفانه اهمیت رسانهها را آنطور که باید نمیشناسیم و در این بین حتی شبکههای اجتماعی به عنوان رسانه اثرگذار شناخته نمیشود. به نظرم میتوانیم استفادههای بهتری از این رسانهها داشته باشیم.
وی با اشاره به ضعف رسانهها در مطالبهگری با موضوع شعار سال گفت: به نظرم در این سالها بزرگترین ظلمها را به شعار سال از نظر پرداخت رسانهای داشتیم. دقت داشته باشید که رسانهها افکار عمومی را شکل میدهند و میتوان با تمرکز بر کار رسانهای دقیق و درست جامعه را به سمت مطالبهگری درخصوص این موضوع برد.
آجرلو در پاسخ به سؤالی درباره اینکه رسانهها در فرم دچار ایراداند یا در محتوا، گفت: در فرم ایراد داریم، علتش این است که فرم خود را از رسانهای وام میگیریم که ارادهاش محتوای دیگری است. وقتی عیناً از آن کپی میشود، طبیعتاً محتوای خود را همراهش میآورد. در محتوا نیز ضعف داریم، چرا که بر موضوعات اشراف نداریم. متأسفانه حمایت از تولید شعاری شده است و فقط به شعارها بسنده میکنیم. در حقیقت در عمل اتفاقی رخ نمیدهد.
امینوند در بخش دیگری از این جلسه گفت: به نظرم رسانه را باید یک تیغه دولبه بدانیم که هم میتواند مثبت باشد، هم منفی. رسانه میتواند آینه تمام قد وضعیت جامعه اعم از صنعت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و … باشد. از این روی، اگر به رسانه و مطبوعات اعم از شکل سنتی و مدرن آن بها داده شود، میتواند به عنوان یک خدمت در اختیار حاکمیت و دولت قرار گیرد. بنده معتقدم که باید از رسانه به عنوان حلقه حاکمیت بین مردم و دولت استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: بنده معتقدم که باید رسانهها را به دو قسمت تقسیم کنیم، رسانههای رسمیِ دولتی و رسانههای بخش خصوصی. متأسفانه این رسانهها سرمایه در اختیار خود را در راه اهداف خاص تجمیع نکردند. برای مثال در موضوع اقتصادی رسانههای متعددی فعالیت دارند، اما آیا اینها باعث وفاق مردم در ایجاد بستری برای ارتقای دانش اقتصادی مردم شدهاند؟ به نظرم در این زمینه ضعفهایی داریم و از ظرفیت رسانهها به درستی استفاده نکردهایم.
رضا الفت نسب عضو اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی نیز در این برنامه رادیویی گفت: امروز با وجود ابزارهای مختلفی که در دست است، خود مردم ضعف رسانههای رسمی را به نوعی جبران میکنند. تصور من این است هرچه قدر رسانههای رسمی ما اعم از تلویزیون، روزنامه و … نتوانستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند، مردم با استفاده از شبکههای اجتماعی خبرهایی را خودشان مخابره کردند. در اینجا باید پرسید که چرا مردم احساس میکنند خلأ رسانهای وجود دارد و خودشان باید این خلأ را جبران کنند؟ سوال بعدی که باید پرسید این است حالا که مردم به سمت استفاده از رسانههای مجازی رفتهاند، چه قدر روی سواد رسانهای آنان کار کردهایم؟
وی تأکید کرد: ما به عنوان پلتفرمها که عمده فعالیتمان در حوزههای دانشبنیان است، معقتدیم که فضای درستی برای معرفی ما ایجاد نشده است. مهمترین دلیل برای این موضوع این است که نمیتوانیم اسم یک تاکسی اینترنتی داخلی را در رسانهها ببریم، اما بردن نام یک تاکسی اینترنتی خارجی ایرادی ندارد، حتی اگر بخواهیم تبلیغات هم بکنیم با محدودیتهایی روبهرو هستیم. خوب است که در سال دانش بنیان فضایی فراهم شود تا نخبگان ما بتوانند خودشان را معرفی کنند. ما کسب و کار دانشبنیان هستیم و توقع داریم که در سال دانش بنیان فضایی فراهم شود که بتوانیم خودمان را معرفی کنیم.